Dinsdag 23 oktober

Om 06.30 uur worden de eerste gasten opgehaald in Heerlen en vervolgens gaan we op weg naar de opstapplaatsen Maastricht, Urmond en als laatste Venlo. Onderweg heet ik de gasten welkom namens Jacobs Reizen. Ik stel me voor en geef tekst en uitleg over de taken van de reisbegeleidster. Ik geef meteen mijn mobielnummer door waarop ik 24 uur per dag bereikbaar ben. Ik geef een korte toelichting over de zg. calamiteiten-enveloppen, die ik daarna bij de gasten ophaal. Wij arriveren tijdig bij de luchthaven Düsseldorf waar we om 11.05 uur de vlucht naar Catania hebben. Na een aangename vlucht landen we om 13.45 uur en worden we opgewacht door onze gids Laura, voor de komende 8 dagen. Het weer is fantastisch en het is ongeveer 25 graden. De chauffeur voor de hele week is Emanule. Om 14.00 uur zijn we al op de autoweg Catania – Palermo. Om 15.30 uur is er een koffiepauze in een wegrestaurant. Sicilië is een overweldigend bergland en in de verte zien we al de Etna. We rijden langs eindeloze sinaasappelplantages. De olijfbomen hangen nu nog barstensvol vruchten die ongeduldig wachten op de oogst. Zonder vertraging komen we om 16.45 uur in Hotel Santa Lucia in Cefalu aan. De gasten hebben nog even de tijd om naar het mooie strand te lopen. Om 19.15 uur is er een welkomstdrankje en een buffet met voor elk wat wils.

Woensdag 24 oktober (25 graden)

Het is prachtig weer en we vertrekken om 08.30 uur richting Monreale waar we na een lange file om 10.00 uur aankomen. Daar krijgen we een rondleiding in de 12e eeuwse Domkerk. In het gebouw zijn de Normandische en Arabische elementen duidelijk te herkennen. Er zijn in totaal 6000m2 mozaïeken, zeer indrukwekkend. Ook bezoeken we het Benedictijner klooster met zijn mooie kruisgang. Vervolgens gaan we naar de stad Palermo die prachtig gelegen is aan de haven La Cala en hoewel de glorietijd voorbij is, is er nog steeds geen stad te vinden waar oriëntaalse en Europese stijlen zo prachtig vermengd zijn. In deze stad vinden we de meeste voorbeelden van Arabische, Normandische barokke en art-nouveau architectuur van heel Sicilië. Vandaag zwerven we door deze mooie stad en brengen o.a. een bezoek aan de San Giovanni degli Eremiti. Dit is een Normandische kerk met Arabische kenmerken. We wandelen door een park, langs een levendige markt. We brengen een bezoek aan de Duomo. In 1184 werd onder de aartsbisschop van Palermo met de bouw begonnen. Het gebouw dat in vele verschillende stijlen gebouwd is laat de ontwikkeling zien van de Gotiek in de 13e en 14e eeuw. Het zuidelijke portaal uit 1453 is een meesterwerk in de Catalaanse stijl. De apsis in Normandische stijl gaat schuil achter Arabisch aandoende versierselen. De koepel is 18e eeuws. We wandelen nog langs de Renaissance-bronnen met naakte nimfen die in 1573 voor een schandaal zorgden toen ze van Florence naar Palermo werden vervoerd. We bezoeken de kerk San Cataldo. Na 14.00 uur kan iedereen op eigen gelegenheid de stad bezichtigen. Om 16.00 uur keren we terug naar het hotel. Omstreeks 17.00 uur aankomst hotel.

Ddonderdag 25 oktober (25 graden)

Om 08.30 uur uitchecken hotel. We zullen vandaag in totaal ongeveer 450 km rijden. Na een schitterende tocht door een afwisselend landschap is de eerste stop 10.30 uur in Agrigento, waar we o.a. een bezoek brengen aan de Vallei der Tempels. Deze stad werd in 81 vóór Christus gesticht door de Grieken onder de naam Akragas en werd in 406 verwoest door de Carthagers. Gelukkig zijn er tot op heden nog enkele fraaie tempels bewaard gebleven. We lopen door de vallei der Tempels en zien achtereenvolgens de tempel van Hera, Zeus, Heracles en Concordia. Omdat de tempels verspreid liggen op een uitgerekte steil aflopende heuvel, is het wenselijk dat de gasten goed ter been zijn. Vanaf 13.30 uur is er gelegenheid om te lunchen en om 15.00 uur rijden we door naar Letojanni, wederom door een schitterend en afwisselend landschap. Om 18.30 uur arriveren we bij ons logeeradres voor de komende dagen, Hotel Antares in Letojanni. In dit mooi en gunstig gelegen hotel genieten we dagelijks van een vorstelijk ontbijt en een diner-buffet.

Vrijdag 26 oktober (25 graden en prachtig zonnig weer)

Vandaag is een vrije dag of het is mogelijk deel te nemen aan een excursie naar Taormina. Alle Jacobs-gasten gaan op eigen gelegenheid – dat is heel eenvoudig – naar Taormina. Taormina is een prachtige plaats en is het bezoeken zeker  waard. Het meest tot de verbeelding spreekt is het schitterend gelegen Griekse theater dat gebouwd werd in de 3e eeuw vóór Christus en door de Romeinen weer werd verbouwd.

Zaterdag 27 oktober (25 graden en mooi weer)

Om 08.30 uur vertrekken we richting Etna. De berg der bergen die  ongeveer 3350 meter hoog is, is de hoogste vulkaan in Europa. De vulkaan is nog actief. Elke eeuw hebben er wel 10 tot 20 uitbarstingen plaats gehad. Dit alles kunnen we onderweg nog ruimschoots bekijken en fotograferen tijdens de diverse foto stops. Enkele gasten gaan naar de top, een onuitwisbare ervaring! De kabelbaan tot halverwege de vulkaan, van waaruit de vergezichten ook al fantastisch zijn.  De gasten die aan de voet van de Etna blijven, krijgen zelfs nog een goede indruk van het vulkaanlandschap. Bij zonnig weer was het toch slechts 11 graden. Om 13.00 uur rijden naar Catania, de op een na grootste stad van Sicilië. Deze stad ligt 30 km ten noorden van de Etna. We maken een stadswandeling. Op Piazza del Duome zien we de grote olifant van lava. Dit is het symbool van Catania met een Egyptische obelisk op zijn rug. Tijdens de stadswandeling zien we de facade van de Sant’Agata, het Collegio Cutelli en het Palzzo Vallo.

Zondag 28 oktober (25 graden) met rond de middag een enorme wolkbreuk.

Dit is een vrije dag met als optie een bezoek aan Syracuse. Van deze mogelijkheid die 68,- euro kost, maakt een aantal gasten gebruik. Vertrek naar Syracuse om 08.30 uur. Aankomst om 10.15 uur. De stad Syracuse, geplaatst op de wereld erfgoedlijst van de Unesco, heeft een zeer rijke geschiedenis. De stad bestaat uit twee geheel verschillende delen. In een gedeelte liggen de ruïnes uit de Grieks-Romeinse tijd en in het ander gedeelte ligt het eiland Ortigia, dat met twee dammen aan het vasteland is verbonden. In het archeologische park bezoeken we meerdere antieke gebouwen uit verschillende periodes, zoals het altaar van Hiëro, een offerplaats met enorme afmetingen waar jaarlijks ter ere van Zeus 450 stieren werden geofferd. Het uit de rotsen gehouwen Griekse theater is een van de grootste van de Griekse wereld. We zien het oor van Dionysius, een excentriek gevormde grot, die zich kenmerkt door een uitstekende akoestiek. Om 12.15 uur vertrekken we naar het centrum van Ortigia, waar we een bezoek brengen aan de Dom van Syracuse, een kathedraal gebouwd in 1728 die gewijd is aan de maagd Maria. Officieel heet deze kerk: Heilige Maria van de Zuilen. Al wandelend komen we langs de fontein van Arethusa, een natuurlijke zoetwaterbron naast de zee, bezaaid met Egyptische papyrus. Deze anomalie wordt verklaard door een Griekse legende die vertelt hoe de nimf Arethusa in een fontein werd veranderd door de godin Artemis toen ze probeerde aan de riviergod Alpheus te ontsnappen.

Maandag 29 oktober ( 22 graden)

Vandaag staat Messina op het programma. Vertrek 08.30 uur, aankomst 09.00 uur bij de haven. Messina is door de eeuwen heen een levendige en strategische havenplaats gebleven. We vervolgen onze weg naar de Dom. De Normandische Dom werd een aantal keren verwoest, maar de middeleeuwse fundamenten zijn bewaard gebleven. Naast tal van oude kunstwerken herbergt de dom ook het grootste orgel van Italië dat 170 registers en ongeveer 16000 pijpen telt. In de 60 meter hoge klokkentoren is een van de grootste astronomische uurwerken ter wereld te bewonderen. Elke dag om 12 uur zetten de figuren van de astronomische klok zich in beweging. Dit schouwspel bekijken we natuurlijk. Voor de Dom bewonderen we de Orionfontein van de hand van een leerling van Michel Angelo. Om 12.30 uur vertrek naar het hotel. Vrije middag.

Dinsdag 30 oktober (22 graden)

Na het uitchecken vertrekken we om 06.05 uur naar het vliegveld van Catania. Onze vlucht is om 10.00 uur en de aankomst in Keulen is om 12.40 uur. Om 13.00 uur zitten we in de bus en de chauffeur van Jacobs Reizen brengt ons achtereenvolgens naar Venlo Urmond, Heerlen en Maastricht.

Conclusie: We beleefden een schitterende culturele reis. Voor veel gasten was de rijkdom aan historie op het eiland een aangename verrassing. Het programma was goed in balans.

Alles bij elkaar genomen moet er veel worden gelopen en niet alleen op vlakke stukken! Het feit dat ik op het einde van de reis de zg calamiteiten enveloppen ongeopend aan iedereen kon teruggeven betekent dat het voor mij als reisbegeleider zonder meer dat ik op een meer dan geslaagde reis kan terugzien.

oktober 2018  Ria Freijser–Zeegers, reisbegeleidster namens Jacobs Reizen

Wilt u ook naar Sicilië?? – in oktober herhalen we deze mooie reis. Binnenkort te boeken via onze website!